Ar-Ge Büyümemize Öncülük Ediyor
Aromsa Satış, Pazarlama ve Ar-Ge’den Sorumlu Genel Müdür Yardımcısı, aynı zamanda şirketin ikinci kuşak temsilcisi Melis Yasa Aytaman, “1982 yılında bir aile firması olarak temelleri atılan Aromsa, 2019’da global bir marka olarak inovasyon gücü ile büyümeye devam edecektir.” mesajını vererek sorularımızı yanıtladı.
Firmanızı tanıyabilir miyiz? Faaliyet kapsamınızdan bahseder misiniz?
Aromsa olarak, Türkiye’deki yerli ve uluslararası birçok gıda üreticisinin en büyük aroma tedarikçilerinden ve çözüm ortaklarındanız. 1982’de kurulan Aromsa, %100 Türk sermayeli, sektöründe öncü nitelikte bir aile firmasıdır. İleri teknolojiyi doğal hammaddeler ile birleştirerek, gıda sektörünün her alanına başta çok geniş bir aroma portföyü olmak üzere; sos, şurup ve meyve preparatları, ekstraktlar, karamelize şeker, karamel renklendirici, meyve tozları, enzim modifiye süt ürünleri, baharat karışımları tasarlıyor ve sunuyoruz.
Türkiye’den sonraki üretim tesisimizi 2009 yılında Almanya’nın Emmerich kentinde açtık. Ar-Ge çalışmalarımızın bir kısmını ve Avrupa’ya yaptığımız satışları Almanya’daki tesislerimizden gerçekleştiriyoruz. Asya-Pasifik ülkeleri, Orta Doğu ve Kuzey Afrika’daki bayilerimizin yanı sıra Rusya’daki ofisimiz ile hızlı ve kaliteli hizmet sunuyoruz. Dünyada 70’den fazla ülkeye ihracat yapıyoruz.
Kurumsal odaklarınızı hangi kavramlarla özetlersiniz?
Aile firması olmanın getirdiği avantajları koruyarak kurumsallaşmanın çok önemli olduğunu düşünüyorum. Bu yüzden profesyonellerle çalışıyoruz. Ekip çalışmasının önemine inanıyorum. Aromsa’da kişisel başarılardan bahsedilmez. Ekip halinde ulaşılan hedeflerin başarıları beraberce kutlanır.
Odağımızda her zaman iş ortaklarımız ve inovasyon var. Her projeyi titizlikle ele alır, iş ortaklarımızdan gelen geri bildirimler ve Ar-Ge faaliyetlerimiz doğrultusunda çalışmalarımızı yönlendiririz. Ayrıca, bu yıl ilk defa yayınladığımız sürdürülebilirlik raporunda doğaya ve doğal kaynaklara duyduğumuz saygı ile insana ve gelecek nesillere verdiğimiz değeri vurguladık.
Geçen yılın sonunda, tamamen bağımsız olan bir danışmanlık firmasının değerlendirmesi sonucunda Türkiye’de ilk defa verilen “En İyi Yönetilen Şirketler” ödülüne layık görüldük. Bu doğrultuda, kurumsallaşma, sağlam mali yapı, adanmışlık ve profesyonellik gibi güçlü yönetim özelliklerimizin sürdürülebilirliğini sağlamak için çalışmalarımıza devam ediyoruz.
Ar-Ge politikanız ve bu kapsamda gerçekleştirdiğiniz çalışmalar hakkında bilgi alabilir miyiz?
Kurulduğu günden bu yana Aromsa, Ar-Ge’ye değer ve öncelik veren bir firma olmuştur. Ar-Ge, Aromsa’nın büyümesine öncülük ediyor diyebiliriz. Laboratuvar ve teknoloji yatırımlarımızın yanında tecrübeli ve alanında uzmanlaşmış çalışanları da bünyemize katmak ve hedeflere beraber koşmak bizim için çok önemlidir. Bunun yanında, yeni mezun yetenekli gençlere sektörel ve akademik eğitimler vererek geleceğe yatırım yapıyoruz.
Aromsa olarak ciromuzun yaklaşık %6’sını Ar-Ge’ye ayırıyoruz. Bu oran gıda sektörü için Türkiye’de ortalama %1’in altındadır. 25 Mart 2013 yılından itibaren T.C. Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı tarafından tescilli Ar-Ge Merkezi’yiz. Çalışanlarımızın %20’si Ar-Ge’dedir.
Bu sene içinde yaptığımız yatırımlar doğrultusunda Ar-Ge merkezimizin büyüterek kullanım alanını iki katına çıkardık. Aromsa’nın yurt içi ve yurt dışı piyasalarda rekabet edilebilmesi ve uluslararası Ar-Ge kültürünü geliştirebilmesi için bünyemizde stratejik planlama ve araştırmaları yürüten, Ar-Ge yatırımlarını yönlendiren deneyimli bir araştırmacı ve akademik ekip mevcuttur. Bugüne kadar birçok uluslararası saygın dergide makalelerimiz yayınlandı. Ayrıca, üniversitelerle her zaman iş birliği içindeyiz, eğitim faaliyetleri düzenleyerek sanayi-üniversite iş birliğine de katkı sağlıyoruz.
2019’un ilk yarısı sizin için nasıl geçti, ajandanızda neler var?
2019’un ilk yarısı hem Türkiye hem bütün dünya için oldukça zor geçti ve ikinci yarı için de çok parlak öngörüler yok. Hatta ekonomistler tarafından bütün dünyayı etkisi altına alan kriz, İkinci Dünya Savaşı sonrasındaki krize benzetiliyor. Aromsa olarak ilk yarıyı hedeflerimizin ve stratejik planımızın izinden giderek kapadık ve olumlu sonuçlar aldık. İkinci yarıda da belirlediğimiz büyüme hedefleri doğrultusunda yol alacağız. Aromsa şimdiye kadar kendi öz kaynaklarını kullandığından, krizleri fırsata çevirerek büyüme sağlamıştır. Bu dönemde de aynı strateji ile hareket ederek olumlu sonuçlar almayı umuyoruz. 2019 yılı bizim için yeni yatırımların yapıldığı bir zaman dilimi oldu ve olacak. Bu yatırımların kısa ve uzun vadede bize olumlu dönüşleri olacağını düşünüyorum.
Gıda sektörünün yaratıcı lezzet ortağı olarak Türkiye’deki başarılı konumumuzu korumayı ve yurt dışında daha fazla üreticiye ulaşarak iş hacmimizi artırmayı amaçlıyoruz. 1982 yılında bir aile firması olarak temelleri atılan Aromsa, 2019’da global bir marka olarak inovasyon gücü ile büyümeye devam edecektir.