İçecek Kategorisindeki Payımız Her Geçen gün Daha Da Artıyor

OCAK 2024
Aromsa | Bizden Haberler | Büyümemizin Anahtarı: Ar-Ge, İnovasyon ve Çalışanımıza Yaptığımız Sürdürülebilir Yatırım

1982 yılından beri sektörde faaliyette olan Aromsa’nın kuruluş hikayesinden, bugüne gelene kadar geçtiği süreçlerden bahsedebilir misiniz?

1982 yılında 0 sermaye ile kurulan Aromsa‘nın, Ar-Ge’ye dayalı kendi öz sermayesi ile organik büyüme, iş ortakları ve çalışma arkadaşlarına karşı dürüst olma ve onların mutluluğuna büyük önem verme, çalışma konusu hakkında tüm teknik yenilikleri anında uygulamaya alması bugünkü başarının başlıca yapı taşları oldu.

Ürünleriniz ve hitap ettiğiniz sektörler hakkında kısaca bilgi alabilir miyiz? İçecek sektöründe kullanılan ürünleriniz hakkında detaylı bilgi rica edebilir miyiz?

Başlangıçta sahamızdaki tüm firmalar yeni bir pazara girdiklerinde, en büyük payı olan ve teknik açıdan nispeten en kolay olan içecek sanayiine yoğunlaşırlar. Biz tam tersini yaptık bir elin parmak sayısını geçmez ve teknik açıdan en zor olanlarla başladık. Orada kendimizi ispat ettikten sonra yoğunlaştığımız alan içecek sektörü oldu. Bu sektörde o güne kadar piyasaya sunduğumuz ürünlerin aksine daha basit ürünlere ihtiyaç duyuyordu. Magreb ülkelerinden birinde ziyaret ettiğimiz bir müşteriyi Almanya’dan ithal edeceği 600 ton “meyve compound” yerine, eğer Türkiye’den adresini vereceğim meyve konsantresi üreticisinden 150 ton konsantre, Aromsa’dan alacağı 75 ton Premix ve kendi ülkesinden ilave edeceği 375 ton su ile yarı fiyata yapabileceğini söylediğim zaman şaşkınlıkla ilk üretimde Aromsa’nın teknik bir yardımı olup olmayacağını sorduğu zaman, bizzat benim gelip ilk üretimi yapacağımı söyledim. İlk teklifimde bunu kabul eden bu müşterimiz aksine çoklukla Türkiye’de bizim üreticilerimizin hala “compound” kullanımından vazgeçmediklerini hayretle gözlemliyorum. İçecek sanayiinde konsantre yapılacak meyvelerde kullanılmış olan pestisitler de ayrı bir sorun. Bu açıdan hareketle fabrikamıza girecek tüm tarımsal hammaddelerin pestisit oranlarını ölçen bir pestisit laboratuvarı kurup Türkak tarafından akreditasyonunu sağladık. Sanayide kullanılan aromaların yanlış deklarasyonlarının önüne geçmek için de analiz laboratuvarlarımıza ilave bir bölüm ekledik. Bunu gururla söyleyebilirim ki bu tür analizleri yapacak laboratuvar sayısı Avrupa’da da bir elin parmakları sayısını geçmez. Bir başka yeni yatırımımız da değerli bitki ekstrakları üretecek tesisimizin kapasite arttırımı oldu. Bu tür kahve, vanilya, kakao, zencefil, zencefil, antep fıstığı vb. gibi ürün ekstraktlarını yerli olarak üretmeye başladık.

Sektördeki konumunuz, ihracat potansiyeliniz ve gelecek dönem hedef projeleriniz hakkında bilgi alabilir miyiz?

İçecek sektöründe de payımız her geçen gün daha da artıyor. Geçen ay ziyaretim esnasında gittiğim bir ülkenin tesadüf eseri tanıştığım sanayi bakanı hanım biz Türkiye gıda sanayiinin kaliteli mal ürettiğini Aromsa ile çalışmaya başladıktan sonra anladık dediği akşam sabaha kadar gözüme mutluluktan uyku girmedi. Bu yıl hem iç hem dış pazarda büyük bir artış yaşadık.

Türkiye içecek ve sıvı gıda sektörünü nasıl değerlendiriyorsunuz? Bir dünya markası olarak ülkemizi gelecekte nerede konumlandırıyorsunuz?

Türkiye’nin gıda sanayiindeki en büyük avantajı topraklarının mümbitliği. Bunu gerektiği gibi değerlendirebiliyor muyuz derseniz cevabım hayır olacaktır. Türkiye’de her yıl 4500 mezun veren 40’a yakın Ziraat Fakültesi ve işsiz 35000 ziraat mühendisi olmasına karşın meyvecilik ve tarım çok ilkel şartlarda ve bilinçsizce yapılıyor. Fiyatlar yetiştiricileri tatmin etmekten uzak olmasına karşın tüketicinin de alım gücünü aşıyor. Sanayiye gelince firmaların çoğu üretimlerini birbirinin yaptığını kopyalayarak sürdürüyor. Ülkemiz insanı içi boş fiyakalı kavramları “dünya markası” “ful otomatik” vb. kullanmayı çok sever. Dünya markası konuşmakla olunmaz. Teknik olarak gelişmeyle olunur.

Günümüzde Yeni Tatlara Ve Sağlıklı Ürünlere Yönelim Artmakta, Aromsa Olarak Bu Noktada Çalışmalarınızı Nasıl Şekillendiriyorsunuz?

Son yıllarda sağlıklı, besleyici ve erişilebilir gıdaya olan talep artmaktadır. Bununla birlikte lezzet, tüketici satın alma davranışını belirleyen en temel itici güç. Aromsa, lezzet ve sağlıklı beslenmenin kesiştiği noktada konumlanarak gıda ürünlerinde yağ, tuz ve şeker miktarlarının azaltılması için ürünlerin yeniden tasarlanması, içeriklerinin iyileştirilmesi ve çeşitlendirilmesi çalışmalarını gerçekleştirmektedir. Lezzetten ödün vermeyen yeni ürün geliştirilmesi üzerine çalışmalar yürütülmektedir. Ayrıca fermente ürünler, protein içeriği artırılmış içecekler,probiyotik, vitamin ve mineral takviyeli içecekler gibi fonksiyonel ürünlere uygun aromaların geliştirilmesi çalışmalarını da sürdürüyoruz. Ekstrakt üretimi ile alternatif doğal bileşenler geliştirerek doğal aroma içeriklerinin yurt dışından alımını azaltıyor ve piyasaya yenilikçi ekstraktlar sunuyoruz.

2017 yılında inovatif ve trendler bazında yeni ürünler ve tatlar geliştirmek amacıyla Ar-Ge, Satış ve Pazarlama bölümü çalışanlarımızdan oluşan “İnovasyon Ekibi”ni kurduk. Aromsa İnovasyon Ekibi tarafından düzenlenen “Yenilikçi Tat Günleri” kapsamında güncel trendleri takip ederek müşterilerimizin beğenisine inovatif ürünler sunuyor, müşteri özelinde trend sunumları gerçekleştiriyoruz.

Ar-Ge Çalışmalarınız Sonucunda Markanıza Katmış Olduğunuz Başarı Ve Değerler Hakkında Neler Söylemek İstersiniz?

2013 yılında, T.C. Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı tarafından tescillenmiş bir Ar-Ge ve İnovasyon merkezimiz var. Ar-Ge merkezimizde sürekli inovasyon prensibiyle yenilikçi ürünler tasarlamaya devam ediyoruz.

Aromsa olarak, Ar-Ge çalışmalarının ön planda tutulduğu bir kurum kültürü yaratmayı önemsiyoruz. Tüketicinin değişen taleplerine inovatif bir şekilde yaklaşıyor; gıda ve içecek trendlerine, değişen piyasa koşullarını da dikkate alarak sürdürülebilir Ar-Ge ve üretim teknolojilerimizle cevap veriyoruz. Bu noktada Ar-Ge ve inovasyon uygulamalarımız ile Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları’na da katkıda bulunuyoruz. Marka çalışmalarımız kapsamında Ar-Ge merkezinde ortaya çıkardığımız Camarom® ve Kapsarom® markalarına ek olarak, Natkor® markasını yarattık.

Gıda sektöründe Ar-Ge’ye en çok yatırım yapan B2B ve B2C şirketler arasında 2023 yılında, geçen yıla göre bir sıra daha yükselerek 2. olduk.

Yeni bir Ar-Ge yatırımı ile Ar-Ge ve İnovasyon Merkezi bünyemize 2021 yılında gönüllülük esasıyla Pestisit Analiz Laboratuvarı’nı kurmuştuk. Yeni cihazlar ile büyüyen Ar-Ge Analiz Laboratuvarımız tarafından çoklu kalıntı analizlerinden olan pestisitler ile akrilamid, patulin ve etilen oksit analizleri yapılmaktadır. 2023 yılının başında Analiz Laboratuvarımız etilen oksit, pestisit, pH, yoğunluk, akrilamid ve patulin analizleri için “TÜRKAK Akreditasyonu” almıştır. Aromsa’nın büyüme stratejisinin anahtarı Ar-Ge ve inovasyondur.

Yürüttüğünüz Sosyal Ve Kurumsal Projeler Hakkında Neler Söylemek İstersiniz? Sürdürülebilirlik Çalışmalarınız Hakkında Bilgi Alabilir Miyiz?

Şirket içerisinde kendi kendini yöneten Aromsa sosyal kulüpleri, yıllık faaliyet planları kapsamında tiyatro, fotoğrafçılık, gezi, müzik ve kitap okuma gibi birçok etkinlik düzenlenmekte. Eğitim, çevre, spor, kültür-sanat, bilim-teknoloji, kadın istihdamına katkı gibi konularda sosyal sorumluluk bilinciyle STK’lar ile çeşitli sponsorluklarda bulunuyoruz. Cihat Aşkın yönetimindeki Aromsa Genç Oda Orkestrası’nı 2 yıldır destekliyoruz. Aromsa Genç Oda Orkestra’sı hem şirket içi hem de şirket dışı konserler ile bizlere ve katılımcılara keyifli bir atmosfer sağlıyor. Çalışma arkadaşlarımız her yılın sonunda bağışladıkları kitaplarla şirket içerisinde sürdürülebilir yılbaşı ağacı oluşturuyor ve toplanan tüm kitapları sosyal sorumluluk bilinci ile ihtiyaç sahibi okul kütüphanelerine bağışlıyoruz.

Sürdürülebilirlik faaliyetlerimizde odak noktamız. 7 Şubat 2023 itibariyle dünyanın en büyük sürdürülebilirlik yapılanması olan United Nations Global Compact’ın bir üyesi olduk. Al, kullan, at yaklaşımını benimsemiş doğrusal ekonomi modeli yerine atık üretecek her türlü yaklaşımı reddeden döngüsel ekonomi modeline geçişi önemsiyoruz. Gıda atıklarının benzer veya farklı bir sektörde hammadde olarak değerlendirilebileceğini biliyoruz, Bu kapsamda, döngüsel ekonomiye katkıda bulunmak amacıyla çeşitli uygulamalar yapıyoruz. Örneğin; çay, kahve ve domates posaları , narenciye kabuğu vb. çeşitli atıkları farklı ürün gruplarında uyguluyoruz. Hammadde temini konusunda da Ar-Ge süreci itibarıyla döngüye dahil edilebilecek maddeleri araştırıyor ve yerel tedariği önceliklendiriyoruz. Döngüsel ekonomiye katkı amacıyla çeşitli sektörlerin işbirliği içinde olmasının olumlu sonuçları olacağına inanıyoruz. Bu yönde çalışmalarımıza da devam edeceğiz.

Aromsa Olarak Birçok Ödülün Sahibisiniz. 2023 Yılında Almış Olduğunuz Ödüller Ve Kalite Belgeleri Hakkında Neler Söylemek İstersiniz?

KalDer’in 31 yıldan bu yana EFQM - European Foundation for Quality Management (Avrupa Kalite Yönetimi Vakfı) Modeli’ni uygulayan, üstün performanslı kuruluşlara verdiği Türkiye Mükemmellik Büyük Ödülü’nü, bu yıl 650 puanı geçerek almaya hak kazandık. Böylece 2019 yılında aldığımız Türkiye Mükemmelik Ödülü’nün üzerine çıkarak, Kalder’in 7 yıldır vermediği büyük ödülün sahibi olduk.

TAİDER Aile İşletmeleri Derneği Kuzey Yıldızı Aile Şirketlerinde Sürdürülebilirlik Programı’nda hem “Çalışanlar” kategorisinde, hem de Kurumsal Yönetim, İş Modeli, Gelecek Nesiller, Çalışanlar, Çevre ve Toplum olmak üzere 6 kategori ve 228 kriter sonucundaki 2 günlük değerlendirmede en yüksek puanı alarak “Büyük Ödül”e hak kazanmanın gurur ve mutluluğunu yaşadık.

Happy Place to Work tarafından düzenlenen Türkiye’nin en mutlu iş yerleri araştırmasında gıda aromaları sektörünün en mutlu şirketi seçildik. İKMİB Lezzet Kimyasalları Alanında İhracatın Yıldızları Ödülü’nü kazandık. Türkiyenin ülkeye yapılan katma değerde ilk 250 firması arasına girdik. Turkishtime Türkiye tarafından düzenlenen 2022 yılı gıda sektöründe Ar-Ge’ye en fazla harcama yapan şirketler araştırmasında, B2B ve B2C şirketler arasında geçen seneye göre bir sıra daha yükselerek 2. olduk.

Aromsa 2023 Hedeflerinin Ne Kadarına Ulaştı? 2024 Yılına Dair Hedefleriniz Nelerdir?

2023 yılına girerken bizim dışımızda gelişecek olayların piyasaya etkilerinin yaratacağı kaos ortamının sanayiye yansımasının çok olumsuz olacağını düşünüyor ve bundan çok endişe duyuyorduk. Bu olumsuz durumdan etkilenmemek için aldığımız stratejik kararların çok yerinde olduğunu senenin bu son ayına girdiğimizde gözlemliyoruz. Tonaj ve ciro bazında çift rakkamlı büyüme rakkamlarına ulaştık.

Aldığımız tedbirlerin arasında hammadde stoklarımızı arttırmak ve ödemelerimizde tamamen peşine dönmek; personelimizin şevkle çalışması için yaşam standartlarının düşmesinin önüne geçmek; kaliteye ve argeye her zamankinden daha fazla önem vermek; sosyal medyada bilinirliğimizi arttırmak; dış pazarlara daha çok önem vermek; yatırımlarımıza ara vermeden devam etmek; sürdürülebilirlikte sadece teori ve söylemde kalmayıp pratiğe döküp uygulamasını yapmak gibi tedbirler vardı. Bunların sonucu olarak ise yılbaşında hedeflediğimizin 3 katı bir büyümeye ulaştık. Türkiye pazarındaki liderliğimizle beraber satışlarımızın yaklaşık %40’ını kapsayan ihracat hacmimiz ile bugün yaklaşık 80 ülkeye ihracat yapıyoruz. 2023 yılında İKMİB Lezzet Kimyasalları Alanında İhracatın Yıldızları Ödülü’nü kazandık.

2024 yılında da prensiplerimizden ödün vermeden çalışmaya devam etmek istiyoruz. Bu yıl da çeşitli yatırımlarımıza devam edeceğiz. Hammadde artışlarına tedbir olarak daha çok dünya piyasalarını takip edeceğiz. Yatırımlarımız geleceğin gıdaları, sanayimizle ilgili yeni hammaddelerin ve üretim metotlarının geliştirilmesi, çalışma arkadaşlarımızın iş ve iç huzurlarının sağlanması, küçülen Türkiye pazarına alternatif olarak dış pazarlara daha çok önem vermek üzerine olacak.

Türkiye’de işsizlik oranı artarken, en büyük sıkıntımız son yıllarda üniversitelerden mezun olan gençlerin bilgi seviyelerinin düşmesi oldu. Nitelikli ve kaliteli eleman bulmanın zorluğunun farkındayız. Bunun önüne geçmek için de kendi uzmanlarımızı kendimiz yetiştiriyoruz. Çalışma arkadaşlarımızın sağlığını ve esenliğini sürdürülebilir kılmayı öncelikli hedeflerimizden biri olarak görüyoruz. Fabrika içerisinde kütüphanemiz, “Aromsa ile Lezzet Notalarda” klasik müzik konser serilerinin verildiği konferans salonumuz olmak üzere çeşitli sosyal alanlarımız, kendi kendini yöneten sosyal kulüplerimiz mevcut. Çalışma arkadaşlarımızın kişisel ve toplumsal gelişimini destekleyen uygulamalarla, kendi bünyemizi güçlendirmeye ve iç huzuru sağlam tutmaya devam edeceğiz.